tisdag 26 juni 2012

Liten bagare gäst och jästbloggar

Hej,
Jag heter Linnea och är 12 år. Jag är farmors barnbarn och driver bloggen Liten bagare där jag bloggar om allt från brödbak till patisseribakverk. Jag lagade Spaghetti carbonara idag. Farmor gillade den och ville att jag gästbloggar om den. Vilket jag såklart jättegärna gör!
Jag bakade också 2 stycken filmjölksbröd som nu ligger under bakdukar.

Spaghetti carbonara alá Liten bagare: (2-3 personer)
1 paket bacon
1 dl grädde
1 ägg
Spagetti
1 nypa salt
Peppar efter smak

Koka upp vatten med salt och lägg ner spaghettin.
Strimla bacon och stek.
Vispa lätt ägget med grädden.
Häll av vattnet från spaghettin och lägg den i stekpannan med bacon.
Häll på äggröran.
Stek på eftervärme tills spaghettin är gyllenbrun.



Och nu till jästbloggandet med bikarbonat.

0,5 liter fil
2 dl havregryn
2 dl rågsikt
2 dl vetemjöl
1,5 msk ljus sirap
0,5 msk pepparkakskrydda
0,5 tsk salt
0,5 msk bikarbonat
1 dl russin

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda filmjölk med havregryn och tillsätt resten av ingredienserna.
Klä en form med bakplåtspapper och häll ner smeten i formen.
Sätt in i ugnen i 1,5 timme.
Ha det sött!
Kram, Linnea




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar